ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ για αρχάριους
>> Του Θανάση Γεωργούλη
Το βιβλίο ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ για αρχάριους, του Stephen Groal, εκδόσεις ΕΠΙΛΟΓΗ, προσπαθεί εδώ και μερικές δεκαετίες να μυήσει τους ανθρώπους σε θέματα Περιβάλλοντος και να δημιουργήσει οικολογική συνείδηση.
Αγαπήθηκε σε Ευρώπη, Αμερική και όπου αλλού μπόρεσε να φθάσει, παρακινώντας τους ανθρώπους να σκεφτούν σφαιρικά και να δράσουν τοπικά, έτσι όπως «σκέπτεται» και «δρα» η ίδια η φύση μέσα στην οποία, τα πάντα είναι συνδεδεμένα και εξαρτημένα από τα πάντα!
Προσωπικά, το έχω αγοράσει και το έχω χαρίσει εδώ στη Χίο τουλάχιστον είκοσι φορές. Μάταια; Δεν ξέρω, πάντως οι Χιώτες και γενικά οι ρωμιοί είναι περίεργος λαός και ποτέ δεν ξέρεις τι θα σκεφτούν, αν τους πεις ότι Οικολογία είναι να σκέπτεσαι σφαιρικά και να δρας τοπικά. Να, διαπίστωσα τελευταία ότι αν είσαι ξεναγός στη Χίο, τότε εσύ και οι φίλοι σου, μπορεί να σκεφτείτε σφαιρικά όλους τους ξεναγούς και τα αξιοθέατα της γης. Μόλις λοιπόν καταφέρετε να αποκτήσετε αυτή την τάχα σφαιρική εικόνα του κόσμου μπορεί να διαπιστώσετε ότι το πιο αξιοθέατο αξιοθέατο της γης είναι το Αίπος και βέβαια εκτός από το να σκέπτεστε σφαιρικά, πρέπει και να δράσετε για να είσθε οικολόγοι, τότε όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να μην κάνουν τίποτα, μόνο να σηκώσουν χέρια και πόδια για να μπορέσετε εσείς να κάνετε τη δουλειά σας…
Αν προσπαθήσει κάποιος να εξηγήσει στον κάθε «ξεναγό» ότι αυτό είναι μονοκαλλιέργεια του τουρισμού και είναι εξίσου επικίνδυνη και αντιοικολογική όπως κάθε μονοκαλλιέργεια, θα τον αρχίσουν στις δοξολογίες, στις δοξασίες και στα χαίρε κεχαριτωμένο Αίπος, ο Τουρισμός με τα σού.
Το ότι οι τουρίστες, τρώνε εδώ στη Χίο, ραδιενέργεια από το Τσέρνομπιλ και την Φουκοσίμα, κρέας από την Ολλανδία, σκόρδα από την Κίνα, πατάτες από την Αίγυπτο, ηλιέλαιο από την Ουκρανία κτλ, αυτό θεωρείται άσχετο με την σφαιρική εικόνα… και ούτε καν αναρωτιέται κανείς για το πώς και το γιατί συμβαίνει αυτό που συμβαίνει: Η μαλάκυνση του εγκεφάλου.
Παραθέτω τα λόγια του Skolimowski το 1983 στον πρόλογο της Οικοφιλοσοφίας για την Ελληνική έκδοση. Γράφει: «Ο φίλος μου Τόμας Σούλτσε Βέστρουμ και εγώ δεν αγαπάμε απλώς την Ελλάδα, λατρεύουμε ιδιαίτερα τη Θάσο. Θαυμάζουμε και οι δυο μας την ανθεκτικότητα των παραδοσιακών τρόπων ζωής. Πιστεύουμε ότι η ζωή στον 21ο αιώνα θα έχει πάρει πολύ περισσότερα πράγματα από τον τρόπο ζωής αυτών των χωριών, παρά από τον τρόπο ζωής που επικρατεί σήμερα στο Ντιτρόιτ, τη Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες. Ένας βιώσιμος, οικολογικός τρόπος ζωής είναι σήμερα αδήριτη ανάγκη για ολόκληρο τον πλανήτη μας. Αλλά δεν πρέπει να συγχέουμε αυτό τον τρόπο ζωής με την επιστροφή στα σπήλαια» (1983).
Φανταστείτε τώρα την απογοήτευση του Skolimowski για την κατάντια μας. Μέσα σε τριάντα χρόνια έζησε την απόλυτη καταστροφή σε ετούτο τον τόπο. Τον απόλυτο αφελληνισμό των εξελληνισμένων ρωμιών. Ένας κόσμος δημοσίων υπαλλήλων, ξεναγών και γκαρσονιών.
Ο Skolimowski, καθηγητής φιλοσοφίας στο πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν δεν είναι ένας τουρίστας ή ένας απλός φιλέλληνας. Αν σκεφτούμε ότι όλα είναι θέμα καλλιέργειας για μας τους ανθρώπους, τότε η ενασχόλησή του με την ελληνική φιλοσοφία και τις κλασσικές σπουδές τον κάνουν να είναι πολύ πιο έλληνας από πολλούς ελληναράδες πετρολάγνους.
Το ίδιο άλλωστε δεν συμβαίνει και με τους συγχωρεμένους, Kirk, Raven και Schofield που συγκέντρωσαν τα στοιχεία και έγραψαν το βιβλίο: «οι προσωκρατικοί φιλόσοφοι», στο Cambridge για να μας ξεστραβώσουν και να διασώσουν την Ελληνική φιλοσοφία σε όλον τον κόσμο.
Να τους πάμε να τους δείξουμε το Ρημόκαστρο; Μα, το έργο τους από μόνο του είναι ένα Αίπος αφιερωμένο στην Ελλάδα του πνεύματος και όχι στην Ελλάδα της χαλικουριάς και των απορριμμάτων της Ιστορίας που καραδοκεί για να τα αρπάξει από κανένα περαστικό μαβλάκα.
Το ότι η Έφεσος του Ηράκλειτου ήταν Ιωνική πόλη, μετά περσική, μετά μακεδονική, μετά ρωμαϊκή, μετά τουρκική, αυτό δεν μειώνει το πνεύμα του Ηράκλειτου, ούτε κατά διάνοια. Οι ξεναγοί πρέπει να υπάρχουν και να κάνουν την δουλειά τους φτάνει να μην απολιθώνουν το πνεύμα όπως κάνουν εδώ στη Χίο, προκειμένου να το βάλουν στο μουσείο για να το εκμεταλλευτούν τουριστικά.
Αν δεν τους αρκεί η ξενάγηση και θελήσουν, κάτι πιο πνευματώδες, ζωντανό και διδακτικό τους συστήνω το βιβλίο «ΒΙΟΗΘΙΚΗ των Mark G. Kuczewski και Ronald Polansky του Cambridge με υπότιτλο: Αρχαία θέματα σε σύγχρονους προβληματισμούς. Η Βιοηθική βασισμένη στον Ιπποκράτη, τον Αριστοτέλη, τον Σωκράτη, τον Πλάτωνα, τον Θρασύμαχο, τον Επίκτητο και άλλους αρχαίους Έλληνες επηρεάζει ήδη τον κόσμο με τη διαμόρφωση νέων νόμων, λόγω της εξέλιξης της γενετικής αλλά όχι μόνο. Ένα βιβλίο γεμάτο Ελλάδα και Ελληνικό πνεύμα που επηρεάζει τον οικολογία, την επιστημονική δεοντολογία, ιατρική, την νομοθεσία και την πολιτική. ΟΧΙ όμως στην Ελλάδα.
Γράφτηκε το 2000 και κυκλοφόρησε στην Ελλάδα το 2007 όταν εμείς αγρόν αγοράζαμε στην Μύκονο και την Τουρκία και μάλιστα με δανεικά, ενώ ο θησαυρός του ελληνικού πνεύματος είχε πάρει κατά τα μάτια του. Για αυτούς τους θησαυρούς, για αυτά τα Ελγίνεια του Ελληνικού πνεύματος, κανείς δεν μιλάει και κανείς δεν ζητάει τον επαναπατρισμό τους, γιατί το πνεύμα δεν μπορείς να το κλείσεις σε ένα μουσείο και απλώς να τα κονομάς από την έκδοση των εισιτηρίων. Κουτοπόνηρε ρωμιέ γι’ αυτό γίνεται ο καυγάς, δοξόσοφε. Ακουστά τα έχεις τα περί Ελληνικού πνεύματος. Το Ελληνικό πνεύμα είναι ελεύθερο και δεν κατοικεί στις πέτρες αλλά στο ζωντανό μυαλό των Ελλήνων ασχέτως ενθικότητας.
Εγώ πιστεύω ότι πρέπει να ξαναπροσπαθήσουμε να εξελληνισθούμε, με λίγη βοήθεια από τους ξένους, γιατί είναι κρίμα να βλέπουν το δάσος οι άλλοι και εσύ τίποτα.
Είναι κρίμα να λες του ρωμιού, σκέψου σφαιρικά και αυτός να ξύνει το κεφάλι του ψάχνοντας για το βλήμα.
Τελικά έχει δίκιο ο Οβελίξ; Είναι τρελοί αυτοί οι Ρωμαίοι;
Xίος 17-5-2012
- Προσθήκη νέου σχολίου
- 2508 εμφανίσεις