Ντολμαδάκια και μαστίχα Χίου στο Τέξας
Πόσο πιθανό είναι σε ένα σούπερ μάρκετ του Τέξας να σερβίρουν φραπέ, να ψήνουν γύρο και να τυλίγουν αμπελόφυλλα για να φτιάξουν ντολμαδάκια; Μοιάζει εντελώς αδύνατο. Και όμως, συνέβη για δύο ολόκληρες εβδομάδες όχι σε ένα, αλλά σε εννέα σούπερ μάρκετ στο μακρινό Τέξας. Ηταν το πείσμα του Τεντ Διαμαντής, οι διακοπές στη Σαντορίνη του Στίβεν Μπατ, η καθοριστική συμβολή και η πολλή δουλειά του Σωτήρη Λουμίδη και των δύο γιων του, του Ιάσονα και του Κίμωνα, αλλά και η ελληνική κρίση, που έφεραν στα ράφια της Central Market από τις 29 Απριλίου έως τις 12 Μαΐου 250 κωδικούς τροφίμων και ποτών από 58 ελληνικές εταιρείες. Το κυριότερο, μάλιστα, είναι αυτό που θα ακολουθήσει. Από τις 2-3 ετικέτες ελληνικών κρασιών που πωλούσε η αλυσίδα, τώρα θα διαθέτει 20, ενώ υπολογίζεται ότι τουλάχιστον για το 10% των κωδικών τροφίμων θα υπάρξουν συμφωνίες για μόνιμη συνεργασία.
Τι έγινε από τις 29/4 έως τις 12/5 στη μεγάλη αυτή πολιτεία των ΗΠΑ; Η Central Market, αλυσίδα σούπερ μάρκετ που μοιάζει περισσότερο με ντελικατέσεν, θυγατρική της HEB η οποία ελέγχεται από την 5η πλουσιότερη οικογένεια των ΗΠΑ, έχει αποφασίσει κάθε χρόνο να φιλοξενεί και να προβάλλει επί δύο εβδομάδες τρόφιμα και ποτά διάφορων χωρών. Η εκδήλωση υπό την επωνυμία «Passport», μετά τη Γαλλία, τη Βραζιλία, την Αργεντινή, την Ισπανία και την Ιταλία, φέτος ήταν αφιερωμένη στα ελληνικά προϊόντα.
Μαστίχα Χίου και κρητικά παξιμάδια
Στα εννέα καταστήματα της Central Market, στο Ντάλας, το Χιούστον, το Οστιν, το Φόρτγουορθ, το Σαν Αντόνιο, το Σάουθ Λέικ και το Πλάνο, βρέθηκαν για πρώτη φορά λαδοτύρι από τη Μυτιλήνη, παξιμάδια από την Κρήτη, μαστίχα από τη Χίο, εξαιρετικά ελαιόλαδα από την Πελοπόννησο, τουρσιά, μέλι, μερικά από τα πιο εκλεκτά κρασιά Ελλήνων οινοποιών και δεκάδες άλλα προϊόντα. Τι κι αν η διακόσμηση με τις αρχαιοελληνικές κολόνες και την περίεργη γραμματοσειρά θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ολίγον κιτς; «Αυτό αντιλαμβάνονται ως Ελλάδα στο Τέξας και αυτό έκαναν, από τη στιγμή που το ελληνικό κράτος είχε ελάχιστη ανάμειξη - και αυτή μόνο στην αρχή της σύλληψης της ιδέας. Οσο για τη γραμματοσειρά, είναι αυτή που χρησιμοποιούν στις αδελφότητες των πανεπιστημίων και για το λόγο αυτό την επέλεξαν», εξηγεί ο κ. Ι. Λουμίδης της εταιρείας Loumidis Foods Inc. που έχει έδρα τη Νέα Υόρκη και ασχολείται με την εισαγωγή και τη διανομή ελληνικών προϊόντων στις ΗΠΑ και στον Καναδά.
«Εμείς αισθανόμασταν υπερήφανοι που ήμασταν εκεί», λέει ο κ. Στέλλιος Μπουτάρης, επικεφαλής της εταιρείας «Κυρ-Γιάννη», ο οποίος βρέθηκε στη Central Market και μεταξύ άλλων υπέγραφε και τα μπουκάλια των κρασιών του, όπως οι συγγραφείς υπογράφουν τα αντίτυπα των βιβλίων τους. Αν μη τι άλλο, είναι γνωστή η αγάπη των Αμερικανών για καθετί επώνυμο αλλά και η γνώση τους για το μάρκετινγκ. «Οι άνθρωποι της Central Market ήξεραν να μας πουλήσουν», προσθέτει ο κ. Μπουτάρης.
«Αυτοψία» στην Ελλάδα
Ολα ξεκίνησαν πριν από περίπου δύο χρόνια, όταν ο Τεντ Διαμαντής, ιδρυτής και ιδιοκτήτης της Diamond Wine Importers, ο οποίος ήδη συνεργαζόταν με τη Central Market, πρότεινε να φιλοξενηθεί η Ελλάδα στην εκδήλωση «Passport». Οι άνθρωποι της Central Market ήξεραν πολύ καλά σε ποιον άλλο έπρεπε να απευθυνθούν για να βρουν τα τρόφιμα που θα φιλοξενούσαν στα ράφια τους: τη Loumidis Foods, με την οποία συνεργάζονταν από το 1999. Τον Μάρτιο του 2014 κατέφθασαν στην Αθήνα πέντε στελέχη της αμερικανικής αλυσίδας και για τρεις ημέρες επί 12-15 ώρες επισκέπτονταν εστιατόρια, σουβλατζίδικα και τη Βαρβάκειο προκειμένου να αντιληφθούν την ελληνική γαστρονομία αλλά και τις συνήθειες γύρω από το φαγητό στην Ελλάδα. Και διαπίστωσαν, ευτυχώς, ότι υπήρχε υλικό. Η τελική επιλογή των εταιρειών έγινε τον Σεπτέμβριο του 2014, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπου πραγματοποιήθηκαν οι συναντήσεις μεταξύ των ελληνικών επιχειρήσεων και των στελεχών της Central Market. «Δυστυχώς, μέχρι πριν από λίγα χρόνια η μοναδική προβολή των ελληνικών προϊόντων γινόταν μέσω ελληνικών εστιατορίων στις ΗΠΑ, τα οποία όμως σέρβιραν, για παράδειγμα, χύμα κρασί αμφιβόλου ποιότητας και προέλευσης», λέει ο κ. Τεντ Διαμαντής, Ελληνας δεύτερης γενιάς. Η γνώμη για τα ελληνικά προϊόντα έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια, τόσο γιατί έχουν ανοίξει, κυρίως στη Νέα Υόρκη, κάποια καλά ελληνικά εστιατόρια όσο και λόγω του ελληνικού... γιαουρτιού! «Τα ελληνικά τρόφιμα περνούν το “μήνα του μέλιτος” στις ΗΠΑ. Λόγω της μεγάλης δημοφιλίας του ελληνικού γιαουρτιού, θεωρείται λίγο-πολύ ότι όλα είναι ποιοτικά και γευστικά», λέει ο κ. Ι. Λουμίδης.
Στην απόφαση συνέβαλε και κάτι άλλο: οι διακοπές που έκανε στη Σαντορίνη ο Στίβεν Μπατ, ανιψιός του δισεκατομμυριούχου και ιδιοκτήτη της HEB, Τσαρλς Μπατ, και επικεφαλής της Central Market. Η κάππαρη, η φάβα, τα ντοματάκια και το Ασύρτικο φαίνεται ότι έκαναν καλή δουλειά. «Το ότι διοργανώθηκε το Passport Greece ήταν, μεταξύ άλλων, και αποτέλεσμα της κρίσης», δίνει μία ακόμη εκδοχή ο κ. Στ. Μπουτάρης, με τον κ. Τ. Διαμαντή να προσθέτει: «Οι Αμερικανοί νιώθουν συμπάθεια για τους Ελληνες. Πιστεύουν ότι αγοράζοντας ελληνικά προϊόντα τούς βοηθούν». Πάντως λίγο δύσκολο να πωληθεί μόνο λόγω συμπάθειας μέσα σε τέσσερις ημέρες το 40% των ελληνικών κρασιών και να δίνουν ακόμη και 40 δολάρια για να αγοράσουν ένα μπουκάλι.
Οφέλη για τις ελληνικές εταιρείες
Τι κέρδισαν οι ελληνικές εταιρείες; Πρώτον, τα προϊόντα τους έγιναν γνωστά σε καταναλωτές μεσαίων και υψηλών εισοδημάτων - η Central Market θεωρείται περισσότερο αλυσίδα ντελικατέσεν. Δεύτερον, δεν χρειάστηκε να πληρώσουν τίποτα και κυρίως τιμή εισόδου (entry fees). Ας σημειωθεί ότι οι εταιρείες Loumidis Foods Inc. (εισαγωγική εταιρεία με έδρα τη Νέα Υόρκη που εισάγει και διανέμει ελληνικά προϊόντα στις ΗΠΑ και στον Καναδά) και Diamond Importers ανέλαβαν το κόστος και τις διαδικασίες συγκέντρωσης, εκτελωνισμού και μεταφοράς των προϊόντων στις ΗΠΑ. Τρίτον, και κυριότερο, εκτιμάται ότι τουλάχιστον για το 8%-10% των προϊόντων που φιλοξενήθηκαν αυτές τις δύο εβδομάδες θα υπάρξουν στη συνέχεια εμπορικές συμφωνίες για μόνιμη συνεργασία με τη Central Market.
Το διαβατήριο των ελληνικών προϊόντων πήρε, λοιπόν, την απαραίτητη σφραγίδα. Μένει να δούμε εάν θα λάβουν και άδεια διαμονής.
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
- Προσθήκη νέου σχολίου
- 1499 εμφανίσεις