Για το πρόβλημα διευθέτησης των ομβρίων υδάτων στα 1ο & 3ο Γενικά Λύκεια Χίου
>> Του Γιώργου Φωτ. Παπαδόπουλου- Αντιδημάρχου Πρόνοιας- Παιδείας
Όλοι γίναμε γνώστες, την περίοδο αυτή, του προβλήματος που προέκυψε από την παρατεταμένη βροχόπτωση της εποχής, στα υπόγεια του σχολικού συγκροτήματος των 1ου και 3ου Γενικών Λυκείων Χίου (Σαρακήνα- Βαρβάσι), αλλά και την αθρόα υπεράντληση και διοχέτευση, στον περιβάλλοντα χώρο των δυτικών πολυκατοικιών, των ομβρίων υδάτων που καταλήγουν στην περιοχή.
Παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με την πρόσφατη νομοθεσία (Ν. 3463/2006, Ν. 3852/2010 και Αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Χίου ετών 2011 και 2012), δεν είναι στις αρμοδιότητες του Αντιδημάρχου Παιδείας τα τεχνικά και επισκευαστικά ζητήματα των σχολικών συγκροτημάτων (διδακτηρίων), εν τούτοις θεώρησα υποχρέωσή μου να λάβω γνώση του τι ακριβώς συμβαίνει και να εξετάσουμε από κοινού με πλείστους όσους παράγοντες τη διευθέτηση του όλου θέματος.
Έτσι, την προηγούμενη Παρασκευή (27/03 ε.ε.) το πρωί, βρεθήκαμε στο χώρο των σχολείων ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, ο Αντιδήμαρχος Έργων και καθημερινότητας –Κεντρικής Χίου, ο Αντιδήμαρχος Πρόνοιας και Παιδείας, Μηχανικός της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηχανικός-Εργοδηγός της ΔΕΥΑΧ και άλλοι (με άνδρες της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας παρόντες, οι οποίοι προέβαιναν σε άντληση υδάτων με μηχανήματα από τα υπόγεια) όπου με τη συνοδεία των δυο ευγενεστάτων Διευθυντριών των σχολείων ξεναγηθήκαμε λεπτομερώς στα αχανή υπόγεια του
συγκροτήματος και τον αύλειο χώρο.
Εκείνο το οποίο διαπιστώθηκε είναι ότι, στο 2ο υπόγειο του συγκροτήματος (και σε βάθος που υπερβαίνει τα 4-5 μέτρα από την επιφάνεια της γης) έχει δημιουργηθεί από την περίοδο ανέγερσης του σχολείου (τέλη δεκαετίας του 1980) ένα τεράστιο κατάχυμα- στραγγιστήρι όπου καταλήγουν όλα τα όμβρια ύδατα όχι μόνο πέριξ του σχολείου αλλά και των παρακείμενων οικοπέδων τα οποία βρίσκονται σε ύψος περί τα 3 μέτρα από την αυλή του σχολείου, δηλαδή περί τα 7-8 μέτρα από το σημείο κατάληξής τους στο εν λόγω υπόγειο !!! Όπως αντιλαμβάνεται κανείς,
αυτό είναι αδύνατον να διευθετηθεί τόσο απλά, δηλαδή να μπορέσει να αντιστρέψει τα νερά ύψους 7-8 μέτρων και σε ακτίνα 200 μέτρων περιμετρικά του σχολείου. Έτσι, υπήρχε τεράστια διέλευση νερού στο υπόγειο με τα γνωστά προβλήματα. Σημειωτέον ότι, μέσα στο κατάχυμα (κυκλικού μεγέθους με μήκος περί τα τρία μέτρα και βάθος σχεδόν άλλα τόσα) υπήρχαν τρία υποβρύχια μοτέρ τα οποία λειτουργούν με φλοτέρ σε προκαθορισμένο ύψος, ώστε να αντλούν το νερό πριν φθάσει καν στα μισά του καταχύματος. Επίσης, ας ληφθεί υπόψη ότι, την ημέρα που
πήγαμε εμείς και παρά το γεγονός ότι είχε να βρέξει πάνω από εβδομάδα, εν τούτοις τα νερά από τα οκτώ σημεία (τσιμεντένιες τρύπες) απορροής του νερού εντός του καταχύματος έτρεχαν ασταμάτητα. Μπορείτε, λοιπόν, να φανταστείτε για τι ποσότητες νερού ομβρίων μιλάμε που καταλήγουν εκεί από την ευρύτερη περιοχή. Εάν δεν υπήρχε αυτό το κατάχυμα, όλα αυτά θα κατέληγαν -εδώ και 25 χρόνια- στα υπόγεια των πολυκατοικιών Σαρακήνας με ότι αυτό συνεπάγεται για τη στατικότητα και ασφάλεια των κτηρίων αυτών.
Δεύτερο λάθος από κατασκευής είναι η δημιουργία μονάδων υψηλής τάσης ρεύματος (υποσταθμού) έξω από το συγκεκριμένο κατάχυμα εντός του 2ου υπογείου.
Στον εξωτερικό δε χώρο -ανατολικά- του σχολείου υπάρχουν δυο <<τυφλά>> φρεάτια, σηπτικά, όπου καταλήγουν τα νερά της άντλησης από το κατάχυμα. Όμως, επειδή φέτος ήταν τόσα τα νερά και η ένταση των βροχοπτώσεων, γέμισαν και τα δυο σηπτικά φρεάτια με αποτέλεσμα να μην μπορεί το νερό να βρει δίοδο-διέξοδο και να βγαίνουν από την επιφάνειά τους έξω, στην αυλή του σχολείου και από εκεί στο δρόμο και στη συνέχεια (λόγω του κατηφορικού του εδάφους) προς τον περιβάλλοντα χώρο των δυτικών πολυκατοικιών Χριστού Βαρβασίου. Πρόκειται για
σοβαρά κατασκευαστικά λάθη, εξαρχής, της κατασκευής των κτιρίων.
Έπειτα από μελέτη του θέματος και αναζήτηση λύσης, καταλήξαμε στα κάτωθι:
1). Να προστεθεί και τέταρτη υποβρύχια αντλία (μοτέρ) εντός του καταχύματος, ώστε να μηδενιστεί η πιθανότητα πλημμύρας στο συγκεκριμένο μέρος.
2). Να εξασφαλιστεί η δυνατότητα λειτουργίας γεννήτριας η οποία θα λειτουργεί σε περίπτωση που δεν υπάρχει ηλεκτρικό ρεύμα, λόγω ενδεχόμενης διακοπής, ώστε και τότε να λειτουργούν οι τέσσερις αντλίες, εάν απαιτείται και ταυτόχρονα.
3). Να προβεί η ΔΕΥΑΧ στην εκτέλεση έργου σύνδεσης των σηπτικών φρεατίων της ανατολικής αυλής του σχολείου με το δίκτυο που υπάρχει στον κεντρικό δρόμο (28ης Οκτωβρίου 1940) δηλαδή επί του οδικού δικτύου Χίου- Χαλκειούς στο ύψος της Σαρακήνας, ώστε να μην ξανακαταλήξουν όμβρια νερά της αυλής των σχολείων ή των υπογείων τους στους παρακείμενους -των λαϊκών πολυκατοικιών Σαρακήνας- δρόμους. Εδώ πρέπει να τονίσω ότι έχουμε την αμέριστη συμπαράσταση και στήριξη του Προέδρου της ΔΕΥΑΧ ο οποίος πάντοτε βοηθάει.
Θεωρούμε ότι, με την πρακτική αυτή θα αντιμετωπιστεί επαρκώς το πρόβλημα από την προσεχή σχολική περίοδο, εκτός απροόπτου (δυσμενέστατες καιρικές συνθήκες, πρόκληση στατικών ζημιών, κλπ).
Άλλο πρόβλημα που έχει παρατηρηθεί στη δυτική πλευρά της αυλής είναι ότι σημειώθηκε καθίζηση πλησίον των τουαλετών και εμφανίστηκε κενό στο έδαφος όπου μπορεί να προκληθεί ατύχημα εάν συνεχιστούν οι έντονες βροχοπτώσεις. Για τον λόγο αυτό το σημείο απομονώθηκε και θα ενταχθεί στο έργο επισκευής σχολικών κτιρίων (από πιστώσεις ΣΑΤΑ Σχολικών Κτιρίων, έτους 2015) εντός της προσεχούς θερινής περιόδου.
Εκείνο, όμως, το οποίο ταλαιπωρεί τη συγκεκριμένη σχολική κοινότητα εδώ και 25 χρόνια είναι η αδυναμία στεγανοποίησης του εξωτερικού επάνω μέρους του σχολικού συγκροτήματος, με αποτέλεσμα σε κάθε βροχόπτωση να έχουμε εισροή υδάτων στο κτίριο. Το θυμάμαι και προσωπικά το θέμα αυτό, όταν το 1994 ήμουν εκεί μαθητής της Β΄ Λυκείου και η τάξη μας το χειμώνα γινόταν λίμνη… Μιλάμε και για ένα νέο –τότε– και υποτίθεται σύγχρονο κτίριο… Πολλές φορές και από πολλές δημοτικές Αρχές επιχειρήθηκε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Πάντοτε
γίνονταν μικροεπεμβάσεις που το αντιμετώπιζαν για λίγο, αλλά έπειτα από καιρό πάλι τα ίδια. Στο σημείο αυτό θεωρούμε ότι πρέπει να παρέμβει ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων (Ο.Σ.Κ.) διότι μιλάμε για μια μεγάλη παρέμβαση, η οποία μπορεί και να υπερβεί τις 100.000 Ευρώ για να λυθεί το πρόβλημα οριστικά. Βέβαια, όπως καταλαβαίνετε, 100.000 Ευρώ είναι τα χρήματα που στέλνει το Υπουργείο Εσωτερικών στο Δήμο Χίου σε ετήσια βάση για να συντηρήσει τα σχολικά κτίρια όλης της Χίου (περί τα 90-95) δηλαδή μιλάμε για 1.000-1.100 Ευρώ ανά σχολείο ετησίως…!!!
Αυτά είναι αστεία πράγματα ! Με αυτά τα χρήματα όχι σχολείο δεν επισκευάζεις αλλά ούτε κοτέτσι…! Έτσι, πριν από 15 ημέρες ο κ. Δήμαρχος μετέβη στην Αθήνα και μεταξύ άλλων επισκέφθηκε τον Πρόεδρο και Δ/ντα Σύμβουλο του Ο.Σ.Κ. (κ. Δρούλια) στον οποίο εξέθεσε το όλο ζήτημα ζητώντας τη συνδρομή του. Ο Πρόεδρος του Ο.Σ.Κ. δεσμεύθηκε ότι (παρά το γεγονός ότι, δεν είναι στις αρμοδιότητες του Ο.Σ.Κ. η εκτεταμένης μορφής επισκευή σχολείων εκτός λεκανοπεδίου Αττικής και τη Θεσσαλονίκη) θα αναλάβει ο Ο.Σ.Κ. να τακτοποιήσει το θέμα, εφόσον ο
Δήμος του στείλει αναλυτική εμβαδομέτρηση και τεχνική περιγραφή του προβλήματος. Οπότε, τις ημέρες αυτές αρμόδιος Πολιτικός μηχανικός της Τεχνικής Υπηρεσίας εκπόνησε το σχετικό σχέδιο και εντός των ημερών (αμέσως μετά το Πάσχα) θα σταλεί στον Πρόεδρο του Ο.Σ.Κ. για τα περαιτέρω. Ευελπιστούμε και ευχόμαστε να τηρήσει τις δεσμεύσεις του ο Πρόεδρος του Ο.Σ.Κ. για το θέμα αυτό, όπως και για το ζήτημα της κατασκευής νέου νηπιαγωγείου στο Νεοχώρι για το οποίο δεσμεύθηκε στον κ. Δήμαρχο ότι, μέσα στο επόμενο τρίμηνο θα
΄΄ξεμπλοκάρει΄΄ και θα προχωρήσει γρήγορα. Το ίδιο και για την εκπόνηση μελετών για τα σχολεία της Ειδικής Εκπαίδευσης όπου αναμένουμε να δούμε ποιο είναι το σχέδιο της νέας κυβέρνησης και του αρμόδιου Υπουργού Παιδείας. Υπόψιν ότι, δεν μας έχουν πει τίποτε μέχρι σήμερα για το τι προγραμματίζουν για την ανέγερση νέων διδακτηρίων στην Περιφέρεια. Μέχρι σήμερα κάποιοι φώναζαν για δικαιώματα, υποχρεώσεις της Πολιτείας, κλπ. Τώρα, περιμένουμε κι εμείς να δούμε πόσα και ποια από τα δίκαια αιτήματα της τοπικής μας κοινωνίας θα
ικανοποιηθούν. Δηλαδή, θα προχωρήσουν τα σχολεία ? Θα έχουν χρήματα για πετρέλαιο τον Οκτώβρη τα σχολεία μας ? Θα απαντηθούν οι έγγραφες αναφορές μας στα υπουργεία για θέματα παιδείας και πρόνοιας και πότε ? Καλό είναι να απαιτεί κάποιος και να αντιστέκεται στις ύαινες της εποχής, όμως πρέπει να είναι και ρεαλιστής και να δίνει λύσεις. Όταν λ.χ. ζητάς χρήματα πρέπει και να προτείνεις από πού θα τα βρεις, ώστε να τα πάρεις. Ή όταν λες να μην γίνει κάτι, οφείλεις να αντιπροτείνεις κάτι άλλο, αντ΄ αυτού, ώστε να μην είσαι μηδενιστής.
Ο χρόνος θα δείξει το τι μέλλει γενέσθαι.
Εν κατακλείδι, αυτές τις κινήσεις και ενέργειες κάναμε (και πολλές άλλες που δεν έχουν γνωστοποιηθεί, αλλά είναι εξίσου σοβαρές και υπεύθυνες), για το συγκεκριμένο ζήτημα, προσπαθώντας να λύσουμε μέσα σε λίγους μήνες προβλήματα και παραλείψεις δεκαετιών.-
- Προσθήκη νέου σχολίου
- 2549 εμφανίσεις