Άμεση δημιουργία και λειτουργία εσπερινού ΕΠΑΛ στη Χίο ζητά η ΕΛΜΕ Χίου
>> Ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Χίου
Μία «θερμή» σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει. Αν κάποιος βρίσκεται μακριά από την εκπαιδευτική πραγματικότητα και ακούσει το υπουργείο παιδείας να περιγράφει την σχολική πραγματικότητα θα πιστέψει ότι έχει πετύχει το απόλυτο θαύμα. Εμφανίζει ότι λειτουργούν όλα στην εντέλεια έχοντας περικόψει τις λειτουργικές δαπάνες κατά 60%, κλείσει σχολεία, αδρανοποιήσει σχολικές βιβλιοθήκες που κόστισαν εκατοντάδες χιλιάδων ευρώ, καταργώντας τήματα, υποστηρικτικούς θεσμούς, αυξάνοντας των αριθμό των μαθητών στην τάξη, καταργώντας ειδικότητες στην τεχνική εκπαίδευση, πετώντας χιλιάδες παιδιά έξω από τα σχολεία μαζί και τους καθηγητές τους και τόσα άλλα που θα αναφέρουμε παρακάτω. Φυσικά η πραγματικότητα περιγράφει εντελώς διαφορετικά τα τεκτενώμενα στον εκπαιδευτικό χώρο με πολύ δυσίωνο το μέλλον και τις εκροές του.
Τα θέματα είναι πολλά και σοβαρά και επιτέλους θα πρέπει ως κοινωνία, συνολικά ,να δούμε τί συμβαίνει στην εκπαίδευση και να απαιτήσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα που θα μας δώσει λύσεις και διέξοδο στο μέλλον των παιδιών μας. Η προσέγγιση που κάνουμε στην συνέχεια αφορά την τεχνική εκπαίδευση.
Οι πραγματικές ανάγκες των σχολείων της τεχνικής εκπαίδευσης στον νομό μας είναι αποκαλυπτικές σε σχέση με την κατάσταση που παρουσιάζεται από το υπουργείο.
Θα πρέπει να ξεκινήσουμε από το δεδομένο ότι τα βιβλία για τα μαθήματα των ειδικοτήτων ήρθαν στα σχολεία στα τέλη του Οκτωμβρίου ενώ κάποια ακόμα δεν έχουν αποσταλεί. Το μάθημα χωρίς το σχολικό εγχειρίδιο καθίσταται πολύ δύσκολο έως και αδύνατο πολλές φορές. Θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι τελειόφοιτοι της Γ΄ τάξης δίνουν πανελλήνιες εξετάσεις σε δύο μαθήματα ειδικότητας στα οποία και σε αυτά δεν έχουν σταλεί βιβλία. Άραγε ποιος θα αναλάβει την ευθύνη ελλειπούς προετοιμασίας αυτών των παιδιών;
Από το φετινό σχολικό έτος η Α’ τάξη των ΕΠΑΛ λειτουργεί σύμφωνα με το νέο εκπαιδευτικό νόμο για την τεχνική εκπαίδευση. Για την εκπαιδευτική διαδικασία , εκτός από βιβλία που όπως είδαμε στην προηγούμενη παράγραφο δεν έχουν αποσταλλεί, απαιτείται και συγγραφή αναλυτικών προγραμμάτων που ορίζουν την διδακτέα ύλη. Φυσικά και εδώ το υπουργείο μένει έκθετο καθώς ούτε αυτά έχουν αποσταλλεί. Όπως είναι κατανοητό οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στην Α’ ΕΠΑΛ με δική τους πρωτοβουλία επιλέγουν τα θέματα διδασκαλίας.
Στο 1ο ΕΠΑΛ Χίου, μετά την κατάργηση των ειδικοτήτων και την διαθεσιμότητα των συναδέλφων εκπαιδευτικών, η λειτουργία της Γ’ τάξης των ειδικοτήτων αυτών είναι προβληματική. Στην ειδικότητα της νοσηλευτικής εμφανίζονται 15 ώρες έλλειμα, στην βρεφονηπιοκομίας 15 ώρες και στην εφαρμοζμένων τεχνών 6 ώρες. Το παράδοξο είναι ότι ενώ αρχικά είχαν εγκριθεί πιστώσεις ωρομίσθιων καθηγητών για την συμπλήρωση των κενών αυτών και είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία πρόσληψης προσωπικού, υπήρξε ανάκληση αυτών. Τα προβλήματα όμως δεν τελειώνουν εδώ αφού και στον τομέα γεωπονίας που λειτουργεί υπάρχει έλλειψη 29 ωρών ειδικότητας. Συνολικά υπάρχει άμεση ανάγκη κάλυψης 65 διδακτικών ωρών μόνο στο σχολείο αυτό.
Στην ίδια κατάσταση και η ΕΠΑΣ Χίου την οποία αποδεκάτισαν με το κλείσιμο των ειδικοτήτων της κομμωτικής και αισθητικής. Οι ΕΠΑΣ του υπουργείου παιδείας από φέτος δεν λειτουργούν το πρώτο έτος και δεν κάνουν νέες εγγραφές διότι του χρόνου καταργούνται και αφήνουν την Χίο χωρίς απογευματινή τεχνική σχολή. Για την ομαλή λειτουργία του δεύτερου έτους απαιτούνται 16 ώρες στην ειδικότητα της αισθητικής.
Στο ΕΠΑΛ Βροντάδου το μεγάλο πρόβλημα είναι η μεταφορά των μαθητών για τα εργαστηριακά μαθήματα τα οποία διενεργούνται στο σχολικό εργαστηριακό κέντρο που στεγάζεται στο 1ο ΕΠΑΛ. Πρέπει να αναφέρουμε ότι την ευθύνη για την μεταφορά των μαθητών τον έχει η περιφέρεια. Οι εργαστηριακές ώρες που πρέπει να γίνονται είναι 19 ώρες. Όσο δεν βρίσκεται λύση στο πρόβλημα οι μαθητές στερούνται την εκπαίδευση βασικών εργαστηριακών μαθημάτων.
Στα ΕΠΑΛ Καρδαμύλων και Οινουσσών λείπουν 3 καθηγητές με ειδικότητα πλοιάρχου με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η εισαγωγή των παιδιών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού.
Στα υπαρκτά προβλήματα των σχολείων της τεχνικής εκπαίδευσης του νομού μας θα πρέπει να σταθούμε στο ζήτημα της κατάργησης των υπευθύνων συντήρησης των εργαστηρίων δηλαδή των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων ΔΕ01. Η επικινδυνότητα και η πολυπλοκότητα των εργαστηριακών ασκήσεων που καλούνται οι μαθητές να εκτελέσουν καθιστά άκρως απαραίτητη την παρουσία τους. Η διατήρηση του εξοπλισμού, αξίας πολλών χιλιάδων ευρώ, σε καλή κατάσταση καθώς και η παρουσία τους την ώρα της διδασκαλίας των ασκήσεων, ως ένα δεύτερο μάτι, αυξάνει το επίπεδο ασφαλείας των μαθητών στον εργαστηριακό χώρο κατά πολύ. Ειδικά στις περιπτώσεις που οι μαθητές στο εργαστήριο είναι λιγότεροι από δεκατρείς μπαίνει μόνο ένας καθηγητής ο οποίος πρέπει να ελέγξει, μοιράσει, λειτουργήσει τον εξοπλισμό, να διδάξει την άσκηση και να επιβλέψει τις ομάδες των μαθητών που εκτελούν την άσκηση ταυτόχρονα. Στο σχολικό εργαστηριακό κέντρο της Χίου μετά την διαθεσιμότητα των συναδέλφων ΔΕ01 καταργήθηκαν συνολικά 163 ώρες που υπήρχαν για τους προαναφερόμενους λόγους.
Σε προηγούμεη παράγραφο αναφερθήκαμε στις καταργηθήσες ειδικότητες από τα ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ. Όλες αυτές οι ειδικότητες ήταν περιζήτητες ,οι μαθητές που τις επέλεγαν αποτελούσαν το 30% του συνόλου των μαθητών της τεχνικής εκπαίδευσης και απευθυνόταν κυρίως στον γυναικείο πληθυσμό. Μαζί με τους μαθητές άφησαν χωρίς εργασία και χιλιάδες καθηγητών που οδηγήθηκαν σε διαθεσιμότητα ενώ ταυτόχρονα οι ίδιες ειδικότητες άρχισαν να διαφημίζονται κατά κόρον στα τηλεοπτικά κανάλια από τα ιδιωτικά ΙΕΚ. Το αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής του υπουργείου έχει δημιουργήσει αναστάτωση και σύγχηση ειδικά στις μαθήτριες όπου είδαν ξαφνικά να μένουν τα όνειρα τους για επαγγελματική αποκατάσταση «ασκήσεις επί χάρτου». Για όσους από εμάς μπαίνουμε σε τάξεις της Α’ και της Β’ το έχουμε ζήσει και συζητήσει με τα ίδια τα παιδιά τα οποία εκφράζουν την απογοήτευση τους αλλά και το αδιέξοδο επιλογής κάποιας άλλης ειδικότητας που εκφράζει τα «θέλω» τους. Θα δείτε π.χ. μαθήτριες που αντί για βρεφονηπιοκομία θα αποφοιτήσουν ως δομικών έργων, διοίκησης και οικονομίας, πληροφορικής και ό,τι άλλο φανταστεί κάποιος. Αλήθεια έχετε σκεφτεί το μέγεθος της αδιαφορίας που αντιμετωπίζουν το σχολείο και της αποστασιοποίησης από την κοινή ζωή που εκφράζουν αυτοί οι έφηβοι; Πως θα αποκτήσουν ξανά εμπιστοσύνη στο σύστημα που ετοιμάζουν γι’ αυτούς οι «μεγάλοι»;
Το υπουργείο μετά την κατάργηση των ειδικοτήτων πέρασε και στην κατάργηση των ΕΠΑΣ. Ταυτόχρονα εξήγγειλε την σύσταση, εκτός του τυπικού συστήματος εκπαίδευσης, των θεσμών των ΣΕΚ (μεταγυμνασιακά ΙΕΚ) και των μεταλυκειακών ΙΕΚ. Τις προηγούμενες μέρες δημοσιοποίησε τις ειδικότητες που θα λειτουργήσουν στο νησί μας από φέτος. Παρακάτω δίνονται οι πίνακες αυτοί με τις ειδικότητες όλης της περιφέρειας για να συγκρίνει και να κρίνει όποιος θέλει το σκεπτικό αλλά και τον σκοπό επιλογής των συγκεκριμένων .
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
ΛΕΣΒΟΣ
ΙΕΚ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ
Βοηθός Ιατρικών Εργαστηρίων
Βοηθός Φαρμακείου
Βοηθός Φυσικοθεραπείας
Γραμματέας Ανώτερων & Ανώτατων Στελεχών
Στέλεχος Εμπορίας, Διαφήμισης και Προώθησης Προϊόντων (Μarketing)
Στέλεχος Ασφαλείας Προσώπων & Υποδομών
Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας
Τεχνικός Δικτύων & Τηλεπικοινωνιών
Τεχνικός Η/Υ
ΣΑΜΟΣ
ΙΕΚ ΣΑΜΟΥ
Βοηθός Φαρμακείου
Βοηθός Φυσικοθεραπείας
Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τομέα του Πολιτισμού
Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τομέα του Τουρισμού
Τεχνικός Τουριστικών Μονάδων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας (Υπηρεσία υποδοχής- Υπηρεσία ορόφων - Εμπορευματογνωσία)
ΙΕΚ ΛΗΜΝΟΥ
Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τομέα του Τουρισμού
Τεχνικός Μαγειρικής τέχνης - Αρχιμάγειρας (chef)
Τεχνικός Τουριστικών Μονάδων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας (Υπηρεσία υποδοχής- Υπηρεσία ορόφων - Εμπορευματογνωσία)
ΧΙΟΣ
ΙΕΚ ΧΙΟΥ
Βοηθός Φυσικοθεραπείας
Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων
Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τομέα της Ναυτιλίας
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
ΛΕΣΒΟΣ
ΣΕΚ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ
Τεχνίτης Αισθητικής τέχνης & Μακιγιάζ
Τεχνίτης Αμπελουργίας - Οινοτεχνίας - Ποτοποιίας
Τεχνίτης Ελαιοχρωματιστής
Τεχνίτης Ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων
Τεχνίτης Κομμωτικής τέχνης
Τεχνίτης Οικοδομικών Εργασιών (Κτίστης πλινθοδρόμων -γύψου-επιχρίσματος-μονώσεων-σκυροδέματος)
Τεχνίτης Υδραυλικών και Θερμοϋδραυλικών Εγκαταστάσεων
ΧΙΟΣ
ΣΕΚ ΧΙΟΥ
Τεχνίτης Τουριστικών μονάδων & Επιχειρήσεων φιλοξενίας (Υπηρεσία υποδοχής-Υπηρεσία ορόφων -Εμπορευματογνωσία)
Τεχνίτης Ποτών και Οινολογίας (Μπαρίστας)
Τεχνίτης Φυτικής Παραγωγής
ΣΑΜΟΣ
ΣΕΚ ΣΑΜΟΥ
Τεχνίτης Αισθητικής τέχνης & Μακιγιάζ
Τεχνίτης Κομμωτικής τέχνης
ΣΕΚ ΛΗΜΝΟΥ
Τεχνίτης Αισθητικής τέχνης & Μακιγιάζ
Τεχνίτης Κομμωτικής τέχνης
Αν αυτές είναι οι απαραίτητες ειδικότητες που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας ας το κρίνει ο καθένας μόνος του. Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο επαγγελματικός απομωνοτισμός του γυναικείου φύλλου συνεχίζεται αλλά και η αυθαιρεσία του υπουργείου για ακόμα μία φορά συνεχίζει χωρίς να έχει ερωτηθεί κάποιος φορέας από το νησί για την σύσταση των ειδικοτήτων αυτών.
Θα πρέπει να δούμε πολύ σοβαρά το κοινωνικό πρόβλημα που προκύπτει από τον αποκλεισμό φύλλων και τάξεων από την εκπαιδευτική διαδικασία. Η Χίος ως νησί που είναι καθιστά έως και αδύνατη την φοίτηση των Χιωτών σπουδαστών σε ειδικότητες πέρα από αυτές στο νησί μας. Επομέννως το πρόβλημα είναι εντόνως ταξικό και η όποια καθυστέρηση ή αδράνεια για την επίλυση του εγείρει κοινωνικές αδικίες και αποκλεισμούς. Είμαστε υποχρεωμένοι να βρούμε άμεσα λύση στο πρόβλημα αυτό, διαφορετικά θα είμαστε συνυπεύθυνοι. Η λύση έχει να κάνει με την άμεση δημιουργία και λειτουργία εσπερινού ΕΠΑΛ στον νομό μας, με ειδικότητες ελκυστικές, με πιθανότητες επαγελματικής αποκατάστασης που θα αποφορτίζουν τις ταξικές πιέσεις και αποκλεισμούς, ιδιαιτέρως τούτη την εποχή στην οποία είμαστε όλοι πολύ πιεσμένοι. Να δωθεί τέλος στο αδιέξοδο της ταυτόχρονης φοίτησης και εργασίας εκτός της τυπικής εκπαίδευσης, μέσα σε ένα σχολείο που θα ετοιμάζει πλήρως καταρτισμένους πολίτες και όχι στείρο από γενικές γνώσεις εργατικό δυναμικό.
Ας βάλουμε φρένο στην υποβάθμιση του τόπου μας και ας προσπαθήσουμε να δημιουργήσουμε καλύτερες υποδομές για τους νέους της Χίου. Ζητάμε να στηρίξετε το αίτημα της τοπικής κοινωνίας και της εκπαιδευτικής κοινότητας, της δημιουργίας του εσπερινού ΕΠΑΛ.
- Προσθήκη νέου σχολίου
- 1726 εμφανίσεις