«Απειλούν» και το σμυρνότσιχλο
Τεράστιο πρόβλημα στην αναπαραγωγή των πουλιών και ειδικότερα του προστατευόμενου είδους σμυρνότσιχλο υποστηρίζει η Ορνιθολογική Εταιρεία ότι δημιουργούν οι ανεμογεννήτριες.
Σύμφωνα με έγγραφο της με το οποίο ζητείται η απόσυρση τη μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων λόγω μη πληρότητας του φακέλου , οι περιοχές που έχουν επιλεχθεί σε Χίο και Λέσβο για την ανάπτυξη των αιολικών πάρκων , αποτελούν το καταφύγιο του συγκεκριμένου είδους και ειδικότερα το τόπο αναπαραγωγής του.
«Η διαδικασία διαβούλευσης καλεί τους ενδιαφερόμενους φορείς και πολίτες να καταθέσουν γνώμη για έναν φάκελο ΜΠΕ που εξ’ αρχής οι υπηρεσίες δεν μπορούν να δεχτούν πριν την ολοκλήρωση και αξιολόγηση των καταμετρήσεων.» σημειώνουν χαρακτηριστικά
Ολόκληρο το έγγραφο έχει ως εξής
Θέμα: Παράτυπη διαδικασία διαβούλευσης και πληρότητα φακέλου ΜΠΕ για το Αιολικό Σύστημα Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) ισχύος 706 MW στις νήσους Χίος-Λέσβος-Λήμνος από την εταιρεία ROKAS RENEWABLES
«Σχετικά με την έναρξη της δημόσιας διαβούλευσης για το έργο ΑΣΠΗΕ ισχύος 706 MW στις νήσους Χίος-Λέσβος-Λήμνος της εταιρείας ROKAS RENEWABLES αλλά και μία πρώτη συνοπτική αξιολόγηση του κατατεθειμένου φακέλου θα θέλαμε να επιστήσουμε την προσοχή των υπηρεσιών στα παρακάτω σοβαρά θέματα.
Α) Η διαδικασία που έχει ακολουθηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες τόσο όσον αφορά την περίοδο δημόσιας διαβούλευσης, όσο και την αξιολόγηση πληρότητας του φακέλου της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, όπως ισχύει με το Νόμο 4014/2011 (ΦΕΚ Α’209/21.9.2011), φαίνεται ότι περιέχει σοβαρές παρατυπίες.
1) Στο άρθρο 3 παρ.2 ο Νόμος 4041/2011 ορίζει ως χρόνο διαβούλευσης τις 45 εργάσιμες ημέρες:
Συλλογή γνωμοδοτήσεων από τις αρμόδιες υπηρεσίες και φορείς της Διοίκησης και απόψεων του κοινού και άλλων φορέων (διαδικασία διαβούλευσης) σε χρονικό διάστημα σαράντα πέντε εργάσιμων ημερών από την αποστολή και δημοσιοποίηση της ΜΠΕ.»
Λόγω ανώτερης τυπικής ισχύος και της μεταγενέστερης έκδοσής του ο Νόμος 4014/2011 αυτομάτως τροποποιεί την ΚΥΑ 37111/2011 (ΦΕΚ 1391Β/29.9.03) που προέβλεπε περίοδο διαβούλευσης τις 30 ημέρες. Ο χρόνος διαβούλευσης για το έργο σύμφωνα το α) σχετικό έγγραφο της
Περιφερειακής Επιτροπή Χωροταξίας, Περιβάλλοντος & Υποδομών ορίζεται στις εικοσιτέσσερις (24) εργάσιμες ημέρες, καθώς μεσολαβεί ο εορτασμός του Πάσχα, από τις 20/3/2012 έως τις 21/4/2012. Η περίοδος διαβούλευσης υπολείπεται κατά 21 εργάσιμες ημέρες παραβιάζοντας έτσι το άρθρο 3 παρ.3 του Ν.4014/2011.
2) Η ημερομηνία κατάθεσης του φακέλου ΜΠΕ του έργου πληροί τις προϋποθέσεις του άρθρου 30, παρ.4 [Μεταβατικές διατάξεις] του Ν.4014/20011. Επομένως η Ειδική Ορνιθολογική Μελέτη που απαιτείται σύμφωνα με το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις αιολικές εγκαταστάσεις (άρθρο 6) αποκτά, με την έκδοση του Ν.4014/2011, την έννοια της «Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης». Σύμφωνα με το άρθρο 11 παρ.9 του Ν.4014/2011 η αξιολόγηση αυτή αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ΜΠΕ και οφείλει να παρουσιάζει επιπρόσθετα στοιχεία για την άγρια πτηνοπανίδα2.
Ο φάκελος της ΜΠΕ κατατέθηκε σε στάδια από την ROKAS RENEWABLES, στις 17.10.2011 και με συμπληρωματικά στοιχεία στις 20.02.2012 (σχετικό γ.). Όπως όμως ομολογεί ο μελετητής η δέουσα εκτίμηση των επιπτώσεων από τις ΕΟΜ δεν έχει ολοκληρωθεί. Συγκεκριμένα, όλες οι Ειδικές ορνιθολογικές Μελέτες ΕΟΜ στο Κεφάλαιο 4 (Γενικά συμπεράσματα και προτάσεις) αναφέρουν ότι «η όποια πρόταση επ’ αυτού [ενν. ο περιορισμός των ενδεχόμενων επιπτώσεων με την μείωση του αριθμού ανεμογεννητριών] θα αναδιατυπωθεί ακριβέστερα και πληρέστερα μετά από την επεξεργασία των δεδομένων που θα προκύψουν από τις καταγραφές της Φθινοπωρινής περιόδου». Ως εκ τούτου, κατά τον μελετητή, ο φάκελος της ΜΠΕ δεν είναι πλήρης. Και αυτό καθώς δε περιέχει ολοκληρωμένη εκτίμηση με την έννοια του άρθρου 11 του Ν.4014/2011 που αφορά στα περιεχόμενα των φακέλων περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Ως αποτέλεσμα η διαδικασία διαβούλευσης καλεί τους ενδιαφερόμενους φορείς και πολίτες να καταθέσουν γνώμη για έναν φάκελο ΜΠΕ που εξ’ αρχής οι υπηρεσίες δεν μπορούν να δεχτούν πριν την ολοκλήρωση και αξιολόγηση των καταμετρήσεων. Το γράμμα του νόμου είναι σε αυτή την περίπτωση σαφές:
«ββ) […]Στην περίπτωση διαπίστωσης μη πληρότητας αυτού, η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή δεν αποδέχεται το φάκελο και τον επιστρέφει με έγγραφη αιτιολόγηση, καταγράφοντας τα απαιτούμενα
1 Άρθρο 30, παράγραφος 4: «Πλήρεις φάκελοι ΠΠΕ, ΜΠΕ, καθώς και αντίστοιχοι φάκελοι αιτημάτων για ανανέωση ή τροποποίηση ΑΕΠΟ, που έχουν υποβληθεί πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, ολοκληρώνονται ως προς την αξιολόγησή τους και εκδίδονται αντίστοιχα οι ΠΠΕΑ και ΑΕΠΟ, καθώς και αποφάσεις ανανέωσης ή τροποποίησης ΑΕΠΟ, σύμφωνα με τις προϊσχύουσες διατάξεις, εκτός εάν ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας ζητήσει την υπαγωγή του στις διατάξεις του παρόντος νόμου. Για τις περιπτώσεις αιτημάτων ανανέωσης ή τροποποίησης ΑΕΠΟ, που υποβλήθηκαν πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, διατηρείται σε ισχύ μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας η υφιστάμενη ΑΕΠΟ, ανεξάρτητα από το χρόνο υποβολής των αντίστοιχων φακέλων.»
2 Άρθρο 11 παρ.10 «Η δέουσα εκτίμηση επιπτώσεων πρέπει να περιλαμβάνει ανάλυση και αξιολόγηση των εκτιμώμενων επιπτώσεων με ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία επί […] γ) των ειδών ορνιθοπανίδας του Παραρτήματος Ι της κ.υ.α. Η.Π. 37338/1807/Ε.103 (Β΄ 1495), καθώς και άλλων ειδών μεταναστευτικής πρνιθοπανίδας με σημαντική παρουσία στην περιοχή Natura 2000, ιδίως ως προς το μέγεθος και την πυκνότητα των πληθυσμών, την κατάσταση διατήρησής τους και την απομόνωσή του.»
Επιπλέον, σημειώνουμε ότι απουσιάζουν ορισμένα κρίσιμα στοιχεία από την ΜΠΕ, τα οποία δεν γνωρίζουμε αν ο μελετητής θα τα ενσωματώσει ως συμπληρωματικά ή εάν απουσιάζουν λόγω προχειρότητας. Ενδεικτικά, απουσιάζουν σχήματα ενώ υπάρχουν οι σχετικές αντίστοιχες λεζάντες, όπως επίσης η ΜΠΕ παραπέμπει σε Προμελέτες Αποκατάστασης Διαταραχθέντων χώρων χωρίς να τις περιλαμβάνει.
Β) Σε ότι αφορά τα γενικά χαρακτηριστικά του έργου, οι συνυπογράφουσες περιβαλλοντικές οργανώσεις τονίζουν τα εξής:
1) Το έργο είναι εκτός κλίμακας. Χαρακτηριστικά η ΜΠΕ αναφέρει ότι θα καλύψει το 35% της συνολικής ηλεκτροπαραγωγής της Ελλάδας κατά το 2009 (κεφ.2, σελ.2-4). Θέση των συνυπογράφοντων οργανώσεων είναι ότι η αποκεντρωμένη παραγωγή ενέργειας, μεσαίας αλλά και μικρής κλίμακας, με τρόπο που αντιστοιχεί στη φέρουσα ικανότητα της επιλεγμένης περιοχής χωροθέτησης αποτελεί τρόπο μεγιστοποίησης των οφελών για τους πολλούς και ελαχιστοποίησης των επιπτώσεων στο φυσικό περιβάλλον. Αυτές είναι άλλωστε και οι προϋποθέσεις για την προώθηση των ΑΠΕ στην Ελλάδα σύμφωνα με τον στόχο του Εθνικού Σχεδιασμού. Η εγκατάσταση ενός κολοσσιαίου αιολικού σταθμού δεν συνάδει με τις προϋποθέσεις αυτές.
2) Το ΑΣΠΗΕ χωροθετείται σε περιοχές της Δυτικής Λέσβου και Βόρειας Χίου που αποτελούν το ενδιαίτημα αναπαραγωγής του συνόλου του πληθυσμού της Ε.Ε. του παγκοσμίως απειλούμενου Σμυρνοτσίχλονου (Emberiza cineracea). Η κατασκευή και λειτουργία του ΑΣΠΗΕ θα σημάνει την άμεση απώλεια του αναπαραγωγικού ενδιαιτήματος λόγω κατάληψής του από τις ανεμογεννήτριες και τα συνοδά έργα. Ακόμη και στην περίπτωση λήψης αντισταθμιστικών μέτρων, η απώλεια ενδιαιτήματος είναι τέτοιας έκτασης και αφορά στο σύνολο του προστατευόμενου από την Ε.Ε. πληθυσμού, που το έργο είναι συνολικά ασύμβατο με την προστασία του είδους.
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις θα σχολιάσουν σε δεύτερο χρόνο ενδελεχώς τις ανεπάρκειες της ΜΠΕ και τις προβλεπόμενες επιπτώσεις του έργου. Προς το παρόν περιοριζόμαστε στην ενημέρωση των υπηρεσιών σχετικά με την παράτυπη διαδικασία καθώς και το γεγονός ότι η εκτίμηση των επιπτώσεων δεν είναι η «δέουσα» (τουλάχιστον για τις περιοχές που εντάσσονται στο δίκτυο Natura 2000 και έχουν χαρακτηριστεί για ορισμένα είδη πουλιών), όπως προβλέπει το άρθρο 6 της Οδηγίας για τους Οικότοπους (92/43).
Με βάση τα παραπάνω παρακαλούμε:
1) Την ΕΥΠΕ να επιστρέψει το φάκελο ΜΠΕ λόγω μη πληρότητας όπως προβλέπει ο Ν.4014/2011, προκειμένου να συμπληρωθούν όλα τα απαραίτητα στοιχεία των Ειδικών Ορνιθολογικών Μελετών και όποιων άλλων απουσιάζουν.
2) Την ΕΥΠΕ και την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου να εκδώσουν στην συνέχεια ανακοίνωση δημόσιας διαβούλευσης σύμφωνη με τον Ν.4041, δηλαδή διάρκειας 45 εργάσιμων ημερών.
3) Το Συνήγορο του Πολίτη για την παρέμβασή του σχετικά με τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν από τις υπηρεσίες.
Αποσκοπούμε στην αποστολή τεκμηριωμένων στοιχείων για την αξιολόγηση των επιπτώσεων των έργων στο άμεσο επόμενο χρονικό διάστημα με σκοπό τη στήριξη των γνωμοδοτήσεων των υπηρεσιών και είμαστε πάντα στη διάθεσή σας για περαιτέρω πληροφορίες.»
- Προσθήκη νέου σχολίου
- 1387 εμφανίσεις